10 tips om beter te (starten met) netwerken

 

In de huidige tijd is het hebben van een goed netwerk je grootste kans op het vinden van klanten. In dit artikel geeft  Jaap Schuddeboom je 10 tips om je netwerkbijeenkomsten efficiënter (doelmatiger) en en effectiever (meer doelgericht) te maken. Doe er je voordeel mee.

 

Tip 1: Heb een goed verhaal over jezelf

 

Als je op een netwerkbijeenkomst bent komt onvermijdelijk de vraag van de ander ‘en wat doe jij?’. Het korte verhaal wat je dan vertelt moet zodanig zijn dat de ander het begrijpt én dat het blijft hangen. Wil je een onderscheidend verhaal, ook wel ‘pitch’ genoemd, dat niet als een aangeleerd versje klinkt, begin dan met waarom je doet wat je doet. Daarmee vertel je vanuit je gevoel, je diepe overtuiging waarom je doet wat je doet. Dat blijft bij de meeste mensen hangen. Jouw onderscheidend vermogen dat daaraan vastzit is het tweede deel van je verhaal en dan pas vertel je wat je doet voor wie in deel drie.

 

Tip 2: Kom bijtijds

 

Als op tijd bij zo een netwerkbijeenkomst bent, komen mensen die iets later komen sneller op jou af omdat jij er al bent en heb je sneller kans op leuke ontmoetingen. Als jij laat bent, moet je je plekje maar zien te veroveren.

Ga tegen het eind weg of als je voor jezelf hebt bepaald dat je voldoende nuttige gesprekken hebt gevoerd. Als je ergens de eerste keer was, bedank dan voordat je weggaat de organisator(-en) en groet, indien niet te verstorend, de meest belangrijke mensen die je hebt gesproken, als die er nog zijn.

 

Tip 3: Heb (en ben je eigen) visitekaartje(s)

 

Onmisbaar is je visitekaartje als je met iemand gesproken hebt en je gegevens wilt uitwisselen. Ja, je kan ook meteen een LinkedIn connectie maken, maar niet iedereen zit op LinkedIn. Ga als je in een groepje met mensen komt de staan, niet je visitekaartje ronddelen. Doe dat alleen aan de personen van wie jullie samen hebben bepaald dat het interessant is om contact te houden en wiens gegevens je ontvangt. Stuur de volgende dag ook even een persoonlijk bericht waarbij je bedankt voor de eerste kennismaking en uitziet naar de volgende ontmoeting of iets anders toepasselijk.

 

Je bent ook je eigen visitekaartje. Zorg dat je passend gekleed bent. En als je niet weet wat de ‘dresscode’ is bij een bijeenkomst, neem dan vooraf even contact op met de organisatie en vraag er naar. Trek wel altijd kleding aan waarin je je prettig voelt.

 

Tip 4: Opschrijfboekje en pen

 

Stel, je komt thuis van een geslaagde netwerkbijeenkomst met een stapeltje visitekaartjes. Peinzend staar je naar een paar waarvan je je niet meer goed kan herinneren wie dat was of wat je voor elkaar zou kunnen betekenen. Niet handig om diegene dan te moeten opbellen om na te vragen, toch? Neem daarom iets hanteerbaars (op je smartphone kan ook, uiteraard) mee waarop je na afloop van een gesprek even wat korte notities maakt, zodat je naderhand weet wat je te doen staat. Ga in geen geval tijdens de netwerkbijeenkomst op zo een visitekaartje krabbelen. Dat staat niet echt professioneel.

 

Tip 5: Niet gaan verkopen

 

Uiteindelijk is wel de bedoeling dat je iets gaat verkopen aan de personen die je ontmoet of gaat ontmoeten op zo een netwerkbijeenkomst. Maar ga niet proberen je product of dienst te verkopen tijdens zo een netwerkbijeenkomst. Gebruik vooral de tijd om te testen hoe mensen reageren op wat je hebt te bieden, welke vragen ze stellen of juist niet. Mocht er iemand direct enthousiast zijn en willen toehappen, maak dan een vervolgafspraak op korte termijn om de deal verder af te handelen.

 

Tip 6: Do not Disturb

 

Je komt uiteraard op een netwerkbijeenkomst om mensen te leren kennen en te spreken. Als je iemand ziet die je graag wilt spreken, maar je ziet dat deze in een tweegesprek is met iemand anders waarbij ze tegenover elkaar staan is dat een signaal ‘niet storen graag, wij zijn in gesprek’. Houd je aan deze vaak ongeschreven maar wel bestaande etiquette-regel. Bij een iets meer open setting tussen twee of meer personen kan je wel ‘inbreken’ maar vraag dan wel even beleefd of dat past.

 

Tip 7: Gesprek beginnen (en beëindigen)

 

Je komt om te netwerken, dus ga je ook met mensen praten. Zoals hiervoor beschreven kan je je in een gesprek mengen, maar je kan ook op iemand afstappen die ook alleen staat. Het is even lastig in het begin, maar het is de enige manier, zeker als je nieuw bent. Begin niet meteen met je eigen verhaal, maar probeer door een vraag te stellen de ander te laten vertellen. Als daaruit blijkt dat hij of zij interessant voor je kan zijn, vervolg je het gesprek met jouw verhaal, zie Tip 1.

Als iemand je visitekaartje niet waard is, vraag dan ook niet om die van de ander en beëindig het gesprek netjes met de mededeling dat je nog andere mensen ook wilt spreken.

 

Tip 8: Houd het kort

 

Je hoopt in principe natuurlijk dat je iemand tegenkomt waarmee het erg goed klikt. Want dan kan hij of zij je wellicht verder helpen in je netwerk. Voor je het weet sta je dan zo een half uurtje met iemand te kletsen… Als daar dan niemand bij komt staan, ontneem je jezelf de kans om kennis te maken met anderen die daar rondlopen. Stel in zo een geval voor dat je constateert dat jullie elkaar veel te vertellen hebben en dat je graag een afspraak maakt voor op korte termijn om een vervolggesprek te hebben. Had ik al verteld dat je je agenda mee moet nemen naar een netwerkbijeenkomst en je je telefoon, als daar je agenda inzit, minstens op trillen of liefste juist uit moet zetten? Zo nee, bij deze dan. Je bent daar om face-to-face te praten, niet om op je telefoon bezig te zijn.

 

Tip 9:  Beperk het aantal netwerkbijeenkomsten die je bezoekt

 

In het begin van dit artikel vertelde ik je dat ‘netwerken’ in de huidige marktsituatie de beste manier is om in contact te komen  met potentiële klanten.Dat betekent echter niet dat je dus maar alle netwerkbijeenkomsten moet gaan aflopen die in jouw werkgebied georganiseerd worden. Dat kost je veel te veel tijd. Het is slimmer om naar een beperkt aantal netwerkbijeenkomsten te gaan en daar elke keer aanwezig te zijn en dus ‘blokken’ in je agenda. Als je dat doet, word je op den duur een vertrouwd gezicht bij zo een bijeenkomst en maakt deel uit van een groepje mensen dat elkaar zo kent. Begroet die mensen ook even elke keer als je er bent. Het kan dan gebeuren dat iemand die het met iemand anders over jouw expertise heeft, naar jou gaat verwijzen of je bij het gesprek vraagt ‘ga even met Jaap daarover praten, die staat daar. Zal ik je even voorstellen? ‘ . Omgekeerd, levert dat zo doorverwijzen naar anderen trouwens ook veel op: je koppelt twee mensen aan elkaar die wat voor elkaar betekenen en vaak komt dat op enig moment positief bij je terug. Verwacht dat echter niet, maar wees dankbaar als dat gebeurt.

 

Tip 10:  Luisteren is een kunst die oplevert

 

Ik heb ik je in de vijfde tip al geadviseerd om niet te gaan verkopen tijdens een netwerkbijeenkomst. Toch ga ik je een veelgebruikte techniek uit de verkooptechniek vertellen: ‘in een goed verkoopgesprek is de koper 80% van de tijd aan het woord en de verkoper 20%’.  Gebruik netwerkbijeenkomsten vooral om marktonderzoek te doen: wat speelt er in de markt die ik wil bedienen?  Welke problemen in mijn expertisegebied spelen waarvoor ze bereid zijn daar iemand voor in te huren of een product voor aan te schaffen. In welke vorm? Deze informatie bereik je met het stellen van open vragen. Dat zijn vragen die veelal kort zijn en beginnen bijna allemaal met een ‘w’:

 

  • Wie? (vragen naar het onderwerp)

  • Welke? (vragen naar het onderwerp met keuze uit beperkte groep)

  • Waar, waarheen, waarvandaan? (vragen naar een plaats of richting)

  • Wanneer, hoe laat, hoe lang, hoe vaak? (vragen naar de tijdstip, tijdsduur, periode of frequentie)

  • Hoe? (vragen naar een manier of methode)

  • Waarom, waardoor, hoezo, waartoe? (vragen naar de reden, oorzaak, verklaring en doel)

  • Wat voor? (vragen naar de aard of kwaliteit)

 

 

Dit soort vragen leiden ertoe dat je, als je echt goed goed luistert en begrijpt, je voldoende informatie opleveren om samen vast te stellen dat een vervolggesprek voor een nadere kennismaking in beider belang is. En dan ben je al halverwege. En als dat niet zo is, heb je vast waardevolle feedback op jouw begrip van de markt gekregen.